Les 5: Wat je niet moet doen in het slot

Gratis voorbeeld

Maak de cirkel rond

Maar vermijd deze valkuil…

Je mail of brief bestaat uit een inleiding, de kern en de afsluiting. Samen zorgen deze drie onderdelen van je tekst dat je boodschap goed overkomt. Ze zorgen dat je als schrijver je tekstdoel bereikt bij de lezer. Ze hebben daarin alle drie een eigen functie. De inleiding bereidt de lezer voor, de kern brengt de eigenlijke boodschap en het slot zorgt dat het tekstdoel bereikt wordt.

Het is belangrijk dat inleiding, kern en afsluiting goed op elkaar aansluiten. Anders breng je de lezer in verwarring. Dat is precies wat er gebeurt als mensen eindeloos heen en weer mailen bijvoorbeeld. Het is dan vaak onvoldoende duidelijk wat het tekstdoel precies is.

De volgende video leert je nog iets belangrijks over de afsluiting van de zakelijke mail of brief:

Inderdaad, dit is een goede afsluiting. De schrijver geeft hier duidelijk aan wat er van de lezer wordt verwacht. Dat is precies wat er in de afsluiting moet gebeuren.

Dit is geen goede afsluiting. De schrijver geeft hier (nieuwe) informatie, maar maakt niet duidelijk wat er van de lezer wordt verwacht.

Geen nieuwe informatie

De afsluiting van de mail of brief is de afronding. Hier herhaal je het tekstdoel en je zorgt dat het doel bereikt kan worden. Daar komt geen nieuwe inhoudelijke informatie meer bij. Die staat allemaal in de kern van de tekst; het middendeel waar je de boodschap overbrengt.

Geen nieuwe informatie in de afsluiting van je tekst dus. Misschien kende je deze richtlijn al, misschien ook niet. Of in elk geval: niet bewust. Want onbewust kende je de richtlijn waarschijnlijk wel. Als lezer heb je namelijk onbewust verwachtingen als je een tekst benadert. Zo verwacht je (bewust of onbewust) dat de eerste alinea duidelijkheid zal geven over wat je gaat lezen. Je verwacht na een witregel een nieuw (deel)onderwerp. En uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen geen nieuwe informatie verwachten in de afsluiting. Staat daar toch nieuwe informatie, dan komt die vaak niet goed aan.

Wat dan wel? Een goede afsluiting rondt de boodschap af, zonder er echt iets nieuws aan toe te voegen. De afsluiting moet goed aansluiten bij de eerdere tekst en natuurlijk ook bij het tekstdoel.

Voorbeelden

Eerder zag je al voorbeelden van goede slotzinnen bij een informerende tekst. Nu volgen meer voorbeelden, ook voor beïnvloedende en activerende teksten. Voor de volledigheid nemen we de slotzinnen voor informerende teksten ook mee in dit overzicht.

Het zijn voorbeelden, bedoeld ter inspiratie. Natuurlijk zijn er nog oneindig veel meer mogelijkheden. Misschien zijn onze voorbeelden niet jouw smaak. Bedenk dus vooral je eigen slotzinnen.

TekstdoelAfsluiting
InformerenMocht u nog vragen hebben, dan beantwoord ik die graag.
Heeft u nog vragen? Stel ze gerust!
Wilt u meer informatie? Dan kunt u terecht bij…
Hartelijk dank voor… en graag tot ziens.
Ik kijk uit naar onze samenwerking.
Zodra ik meer weet, neem ik weer contact met u op.
Heb je hiermee voldoende informatie?
Dit is alles wat ik tot nu toe te weten ben gekomen. Mocht er meer bekend worden dan laat ik het je weten.
Het was me een genoegen om dit voor u uit te zoeken en ik hoor het graag als er nog iets onduidelijk is.
Ik help u graag, dus laat het me gerust weten als ik nog iets voor u kan doen.
Natuurlijk geef ik graag een persoonlijke toelichting op bovenstaande.
Hiermee heb je alle benodigde informatie op een rij. Succes met het project!
Als u behoefte heeft aan meer uitleg dan kunnen we ook een belafspraak maken.
Is er nog iets onduidelijk? Dan hoor ik het graag.
Dankjewel voor de fijne samenwerking en graag tot een volgende keer!
BeïnvloedenIk hoop dat ik hiermee begrip heb kunnen creëren voor…
Hopelijk deel je mijn enthousiasme over…
Ik hoop hiermee uw ongenoegen te hebben weggenomen.
Nogmaals onze excuses voor… Graag laten we u ervaren dat het ook anders kan.
Ik begrijp uw teleurstelling en we zullen er alles aan doen om dergelijke incidenten te voorkomen.
Houd je mailbox in de gaten, want binnenkort ontvang je weer post van ons over dit geweldige evenement.
Hiermee ben je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en begrijp je ook waarom er helaas geen andere mogelijkheden zijn.
Het is nu nog allemaal nieuw, maar ik weet zeker dat je straks ons enthousiasme zult delen.
Kortom, we hebben een geweldige oplossing voor…
We kunnen niet wachten om aan de slag te gaan en nemen je graag mee in de ontwikkelingen.
Kortom, dit is waarom ik denk dat we moeten overstappen op…
Hiermee zijn jullie voorbereid op de komende periode…
Laten we als team gezamenlijk hierin optrekken, dan lukt ons dit wel.
Ik realiseer me dat dit een moeilijke boodschap is, maar ik hoop dat je begrijpt waarom we deze keuze moesten maken.
Ik hoop dat jullie hierin willen meegaan, want zonder jullie steun kunnen we dit niet realiseren.
ActiverenWil je me voor 1 mei laten weten wat je nodig hebt?
Graag hoor ik deze week nog even van je of je erbij kan zijn.
Aanmelden kan eenvoudig via de link onderaan deze mail.
Bestel vandaag nog en ontvang 10% korting.
Laat je me nog even weten of … gelukt is?
Fijn als jij dit wilt oppakken; dankjewel alvast.
Ik kijk ernaar uit om een offerte te ontvangen.
Als jullie bovenstaande stukken deze week aanleveren dan heb ik nog voldoende tijd om dit voor de jaarsluiting te verwerken.
Bevestig je nog even of bovenstaande correct is?
Graag hoor ik welke data jouw voorkeur hebben.
Laat je het mij nog even weten als het af is? Dankjewel.
Stuur de documenten tijdig in om te voorkomen dat uw aanvraag verloopt.
Laat me even weten of je zo verder kunt of dat je nog aanvullende informatie nodig hebt.
Graag ontvang ik uw reactie per mail.
Hartelijk dank alvast voor het tijdig doorgeven van …
Terug naar: De afsluiting van je zakelijke e-mail
Ga naar de bovenkant