Les 3: Taal en doelgroep
Voorbeeld
Vraag:
Tone-of-voice
Social media zijn niet uitsluitend het domein van jongeren. Tegenwoordig is elke doelgroep op social media te vinden. Zorg dat jouw doelgroep zich herkent in de social media-activiteiten van jouw organisatie. Alle uitingen moeten passen bij de identiteit van jouw organisatie. Het gaat hierbij niet om wát je zegt, maar om hóe je het zegt. Dit is de tone-of-voice van je organisatie. De tone-of-voice op social media is dezelfde als die op je website en andere zakelijke uitingen.
Kijk maar eens naar deze drie voorbeelden van bedrijven, die ieder hun eigen doelgroep aanspreken op Facebook:
Soko Kappers
Doelgroep: jong, modebewust
Tone-of-voice: positief en gezellig
Zorgorganisatie Evean
Doelgroep: ouderen en hulpbehoevenden
Tone-of-voice: vriendelijk en degelijk
Biermerk Jupiler
Doelgroep: mannen
Tone-of-voice: stoer en humoristisch
Studie-opdracht:
Heeft jouw organisatie een duidelijk herkenbare identiteit? En welke tone-of-voice sluit hierbij aan? Omschrijf beide voor jezelf zo nauwkeurig mogelijk.
Heb je ook Persoonlijke feedback bij je cursus gekozen?
Dan volgt nu een les met een inzendopdracht, waarop je persoonlijke feedback ontvangt van de schrijftrainers van Zakelijk Schrijven.
Heb je geen Persoonlijke feedback gekozen? Dan ga je nu door naar de volgende theorieles. Of kies nu alsnog voor Persoonlijke feedback.