Les 3: Taal en doelgroep

Voorbeeld

 

Vraag:

Tone-of-voice

Social media zijn niet uitsluitend het domein van jongeren. Tegenwoordig is elke doelgroep op social media te vinden. Zorg dat jouw doelgroep zich herkent in de social media-activiteiten van jouw organisatie. Alle uitingen moeten passen bij de identiteit van jouw organisatie. Het gaat hierbij niet om wát je zegt, maar om hóe je het zegt. Dit is de tone-of-voice van je organisatie. De tone-of-voice op social media is dezelfde als die op je website en andere zakelijke uitingen.

Kijk maar eens naar deze drie voorbeelden van bedrijven, die ieder hun eigen doelgroep aanspreken op Facebook:

Soko Kappers

Doelgroep: jong, modebewust

Tone-of-voice: positief en gezellig

doelgroep Soko

 

Zorgorganisatie Evean

Doelgroep: ouderen en hulpbehoevenden

Tone-of-voice: vriendelijk en degelijk

doelgroep Evean

 

Biermerk Jupiler

Doelgroep: mannen

Tone-of-voice: stoer en humoristisch

doelgroep Jupiler

 

Studie-opdracht:

Heeft jouw organisatie een duidelijk herkenbare identiteit? En welke tone-of-voice sluit hierbij aan? Omschrijf beide voor jezelf zo nauwkeurig mogelijk.

Heb je ook Persoonlijke feedback bij je cursus gekozen?

Pen bij persoonlijke feedback kopieDan volgt nu een les met een inzendopdracht, waarop je persoonlijke feedback ontvangt van de schrijftrainers van Zakelijk Schrijven.

Heb je geen Persoonlijke feedback gekozen? Dan ga je nu door naar de volgende theorieles. Of kies nu alsnog voor  Persoonlijke feedback.

Terug naar: Schrijven voor social media > Module 2: Taalgebruik op social media
Ga naar de bovenkant