Les 16: Links en call-to-action-buttons
VoorbeeldKlikgedrag van de lezer
In deze les bespreken we twee tekstelementen die je nooit terugvindt in papieren media: links en call-to-action-buttons. Hoe kun je als webschrijver het klikgedrag van lezers ondersteunen en beïnvloeden?
Links
Een link kan leiden naar een pagina binnen jouw eigen website of naar een externe pagina. Het tekstgedeelte dat een link bevat wordt ankertekst of anchortekst genoemd. Een ankertekst moet zo concreet mogelijk zijn. Daar zijn drie reden voor:
- Het oog van de scannende lezer valt snel op links in de tekst.
- Een lezer wil graag houvast: waar gaat deze link precies naartoe?
- Google en andere zoekmachines gebruiken links om de rankings mee te bepalen.
Voorbeeld:
Kijk maar eens naar deze afbeelding van een webpagina van zorgverlener Evean.
Toelichting:
We zien in dit voorbeeld een aantal zeer concrete links. In de lopende tekst aan de linkerkant staan links met de ankerteksten ‘jong dementerenden’ en ‘Geheugenpoli van Evean’. In het overzicht aan de rechterkant hebben alle locaties een eigen link gekregen. De lezer weet in alle gevallen meteen waar hij aan toe is – en de zoekmachine ook.
Nog een voorbeeld:
Dezelfde zorgverlener maakt op een andere pagina van de website een klassieke fout: het gebruik van de inhoudsloze ankertekst ‘klik hier’.
Toelichting:
Beter was het geweest als de ankerteksten hadden bestaan uit: ‘volledig cursusaanbod van seizoen 2014-2015’ en ‘Direct contact opnemen met het Cursusbureau’.
‘Klik hier’ en ‘lees verder’ zeggen niets over de pagina waar de link heengaat. Het oog van de scannende lezer valt dus op een nietszeggende tekst. Dat is een gemiste kans. Gebruik dit soort loze begrippen daarom niet als ankertekst.
Aanvullende links
Tot nu toe hebben we vooral gesproken over links in de ‘lopende tekst’. Je kunt links ook op een aparte plek bij elkaar zetten, bijvoorbeeld onderaan je artikel of in een kader.
Denk dan aan blokjes als:
- Als je dit interessant vond, lees dan ook…
- Meest gelezen
- Tips van de redactie
Je laat de lezer op een prettige manier zien dat jouw website een informatieve meerwaarde heeft. Zo verleid je hem om langer op jouw site te blijven – en niet weg te klikken naar de site van een concurrent.
Studie-opdracht:
Neem op elke pagina van jouw website de ankerteksten van links kritisch door. Stel je voor dat je een scannende lezer bent, laat je ogen van ankertekst naar ankertekst gaan. Zijn de ankerteksten concreet genoeg? Herschrijf als dat nodig is.
Call-to-action-buttons
Call-to-action-buttons zijn alle knoppen op een website die de lezer aanzetten om een handeling te verrichten. Het kan gaan om directe verkoop, maar ook om bijvoorbeeld een aanvraag voor meer informatie of het downloaden van een specificatie.
Marketeers hebben al heel veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van call-to-action-buttons. Kleur, grootte en positie van de knop beïnvloeden allemaal of iemand daadwerkelijk tot klikken overgaat. Maar natuurlijk speelt ook de tekst een rol. Als webschrijver kun je directe invloed uitoefenen op het klikgedrag van bezoekers.
In deze video laten we zien hoe je de tekst van een call-to-action-button kunt optimaliseren:
De tekst van een call-to-action-button:
- is duidelijk en specifiek;
- prikkelt een behoefte (gemak, prijsvoordeel, tijdsbesparing, kennis opdoen etc.);
- geeft een gevoel van urgentie;
- neemt onzekerheid en aarzeling weg.
Studie-opdracht:
Je ziet hier steeds een paar teksten voor call-to-action-buttons. Welke van de twee heeft de voorkeur?
A.
- Bestel hier
- Bestel met 20% korting
B.
- Vrijblijvende offerte
- Aanvragen offerte
C.
- Boek nu deze treinreis
- Treinreis boeken
D.
- Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
- Ontvang wekelijkse klustips
De antwoorden vind je in deze pdf: Les 16 studie-opdracht call to action
Tot slot
Je hebt nu geleerd om duidelijke call-to-actions te schrijven. Daarmee geef je de lezer houvast. Of wijzigingen in een call-to-action daadwerkelijk tot meer conversie leiden, hangt van veel aspecten af. Als webschrijver werk je daarin nauw samen met de webdesigner. Call-to-action-buttons ontwerpen is maatwerk. Zorgvuldig testen en bijschaven is de enige manier om tot een button te komen die voor jouw bedrijf het meest geschikt is.