Doelgroepgericht schrijven
Dit artikel delen met je netwerk?
Zo activeer je jouw lezers
Hoe zorg je als schrijver dat je je doelgroep bereikt of zelfs activeert? De trainers van Zakelijk Schrijven nemen je mee in doelgroepgericht schrijven.
Als schrijver wil je iets bereiken bij je lezers. Je wilt de lezer iets laten weten, iets laten vinden, of zelfs iets laten doen. Hoe bereik je dat? De eerste stap is: je verdiepen in die lezer. Dat is nodig om een tekst te schrijven die zo goed mogelijk aansluit op de lezers die je wilt bereiken. Hier in het Kenniscentrum leer je meer over doelgroepgericht schrijven.
Doelgroepgericht schrijven:
Kenniscentrum Zakelijk schrijven
Actuele onderwerpen:
Uitleg: doelgroepgericht schrijven
In 5 stappen je doelgroep bereiken
Volg deze 5 stappen als je met jouw teksten je doelgroep wilt bereiken. Zo stem je je tekst af op je lezer(s).
Stap 1: ken je doelgroep
Doelgroepgericht schrijven begint met je doelgroep kennen. Wat weet je van je lezers? Je hoeft ze heus niet door en door te kennen. Want voor jouw tekst is het misschien helemaal niet belangrijk waar je lezers wonen, hoeveel ze te besteden hebben of wat hun kernwaarden zijn. Staar je dus niet blind op standaardlijstjes, maar vraag je af wat jij van jouw lezers wílt weten. Wie zijn ze, waarom lezen ze jouw tekst, wat vinden ze daarbij belangrijk?
Stap 2: check de voorkennis
Wat weten je lezers als van het onderwerp waarover je schrijft? Is het onderwerp bekend, weten ze waarom het belangrijk is, hebben ze er al een mening over? Hoeveel informatie moet jij als schrijver nog geven, hoeveel is er al bekend? Ga uit van de boodschap die je wilt overbrengen: welke voorkennis is nodig zodat die boodschap aankomt? Geef de lezer die informatie. En beperk je tot die informatie: méér achtergrondinformatie is dus niet nodig.
Stap 3: positioneer je lezers
Wil je je lezers ergens van overtuigen, of zelfs activeren? Dan is het extra belangrijk om je tekst goed op de lezers af te stemmen. Wat is er nodig om je lezers te overtuigen? Of om ze te activeren? Je wilt dan in elk geval weten wat ze nu van het onderwerp vinden. Waar op het volgende rijtje zitten jouw lezers?
- de lezer is nog volledig onbekend met het onderwerp
- de lezer is vaag bekend met het onderwerp, maar weet er nog erg weinig van
- de lezer is goed bekend met het onderwerp, maar staat er afwijzend tegenover
- de lezer is goed bekend met het onderwerp en staat er neutraal tegenover
- de lezer is al positief over het onderwerp maar heeft nog wel bezwaren
- de lezer is al positief over het onderwerp en heeft geen bezwaren, maar is nog niet bereid tot actie
- de lezer is al positief over het onderwerp, heeft geen bezwaren en is bereid tot actie
Stap 4: kies je benadering
Heb je bepaald waar je lezers nu staan? Dan kun je bepalen wat er nodig is om de lezers daar te krijgen waar je ze hebben wilt! Als je je lezers wilt overtuigen of activeren dan heb je argumenten nodig. Welke? Daartoe probeer je dingen in kaart te brengen als: wat vinden je lezers belangrijk, waar zijn ze gevoelig voor, wat maakt ze blij, wat maakt ze bang? Kun je bijvoorbeeld beter een mooie bonus bij een bestelling aanbieden, of werkt het beter om te dreigen met een beperkte beschikbaarheid?
Het perspectief van de zender of de ontvanger
De meeste schrijvers schrijven vanuit hun eigen perspectief. Ze nemen zichzelf als uitgangspunt en bekijken het onderwerp als het ware door hun eigen bril. Dat is niet fout, maar het levert niet de beste teksten op.
Perspectief gaat over de manier waarop je naar het onderwerp kijkt. Er zijn veel perspectieven mogelijk. De twee bekendste perspectieven zijn het perspectief van de zender en het perspectief van de ontvanger. De meeste schrijvers schrijven dus vanuit het perspectief van de zender, vanuit zichzelf. Het werkt meestal beter om te schrijven vanuit het perspectief van de ontvanger, oftewel: je lezer.
Perspectief van de zender | Perspectief van de ontvanger |
---|---|
Wij hebben uw brief ontvangen. | U heeft ons een brief gestuurd over… |
De medewerkers van SunX hebben jarenlange ervaring met zonschermen. | U wilt uw zonnescherm aanschaffen bij een betrouwbare leverancier. |
Wij vinden kwaliteit belangrijk! | Met Mapps bent u verzekerd van kwaliteit! |
Wij hebben uw order ontvangen en zullen deze vandaag nog verzenden. | Morgen ontvangt u uw pakket. |