Doelgroepgericht schrijven

Hoe zorg je als schrijver dat je je doelgroep bereikt of zelfs activeert? De trainers van Zakelijk Schrijven nemen je mee in doelgroepgericht schrijven.

Schrijven voor je doelgroep

Stap 1: Ken je doelgroep

Doelgroepgericht schrijven begint met je doelgroep kennen. Wat weet je van je lezers? Je hoeft ze heus niet door en door te kennen. Want voor jouw tekst is het misschien helemaal niet belangrijk waar je lezers wonen, hoeveel ze te besteden hebben of wat hun kernwaarden zijn. Staar je dus niet blind op standaardlijstjes, maar vraag je af wat jij van jouw lezers wílt weten.

Wat wil je dan van je lezers weten? Simpel: je wilt weten wat er nodig is om te zorgen dat jouw boodschap overkomt. Ga bij dus doelgroepgericht schrijven uit van je boodschap. Op wie wil je die boodschap overbrengen en wat is daarvoor nodig?

Stap 2: Inventariseer de voorkennis

Je wilt in elk geval weten welke voorkennis je lezers hebben. Hoeveel informatie moet jij als schrijver nog geven, hoeveel is er al bekend? Ga uit van de boodschap die je wilt overbrengen: welke voorkennis is nodig zodat die boodschap aankomt? Geef de lezer die informatie. En beperk je tot die informatie: méér achtergrondinformatie is dus niet nodig.

Stap 3: Kies je argumenten

Vervolgens wil je weten voor welke argumenten je lezer vatbaar is. Het maakt bijvoorbeeld uit of jouw doelgroep bestaat uit senioren (die best wat te besteden hebben en voor wie kwaliteit en veiligheid belangrijk zijn) of studenten (die weinig geld hebben en daarom voor de goedkoopste optie kiezen). Ander voorbeeld: het maakt uit of je je natuurwandeling-met-boswachter-begeleiding aanbiedt aan buurtbewoners (die weten dat ze in een mooie buurt wonen en er graag meer over horen van een boswachter) of aan toeristen (die niet wisten dat dat mooie natuurgebied bestaat, maar het best een leuke combi vinden met een stedentripje-Groningen).

Stap 4: Perspectief van je lezer

De laatste stap voor een doelgroepgerichte tekst zit in het perspectief. Je bedenkt je boodschap vanuit je eigen perspectief, dus het perspectief van de zender. Bekijk de boodschap nu door de bril van de lezer, oftewel: de ontvanger. Hoe je dat doet, leggen we uit met een voorbeeld in de video:

Meer handige gratis schrijftips?

  • Checklists

  • Videotutorials

  • Schrijftests

  • Infographics

  • #Duidelijkedonderdag

Ontdek onze populaire trainingen