Doelgroepgericht schrijven

Dit artikel delen met je netwerk?

Zo activeer je jouw lezers

Hoe zorg je als schrijver dat je je doelgroep bereikt of zelfs activeert? De trainers van Zakelijk Schrijven nemen je mee in doelgroepgericht schrijven.

Als schrijver wil je iets bereiken bij je lezers. Je wilt de lezer iets laten weten, iets laten vinden, of zelfs iets laten doen. Hoe bereik je dat? De eerste stap is: je verdiepen in die lezer. Dat is nodig om een tekst te schrijven die zo goed mogelijk aansluit op de lezers die je wilt bereiken. Hier in het Kenniscentrum leer je meer over doelgroepgericht schrijven.

Doelgroepgericht schrijven:

Uitleg: doelgroepgericht schrijven

In 5 stappen je doelgroep bereiken

Volg deze 5 stappen als je met jouw teksten je doelgroep wilt bereiken. Zo stem je je tekst af op je lezer(s).

Stap 1: ken je doelgroep

Doelgroepgericht schrijven begint met je doelgroep kennen. Wat weet je van je lezers? Je hoeft ze heus niet door en door te kennen. Want voor jouw tekst is het misschien helemaal niet belangrijk waar je lezers wonen, hoeveel ze te besteden hebben of wat hun kernwaarden zijn. Staar je dus niet blind op standaardlijstjes, maar vraag je af wat jij van jouw lezers wílt weten. Wie zijn ze, waarom lezen ze jouw tekst, wat vinden ze daarbij belangrijk?

Stap 2: check de voorkennis

Wat weten je lezers als van het onderwerp waarover je schrijft? Is het onderwerp bekend, weten ze waarom het belangrijk is, hebben ze er al een mening over? Hoeveel informatie moet jij als schrijver nog geven, hoeveel is er al bekend? Ga uit van de boodschap die je wilt overbrengen: welke voorkennis is nodig zodat die boodschap aankomt? Geef de lezer die informatie. En beperk je tot die informatie: méér achtergrondinformatie is dus niet nodig.

Stap 3: positioneer je lezers

Wil je je lezers ergens van overtuigen, of zelfs activeren? Dan is het extra belangrijk om je tekst goed op de lezers af te stemmen. Wat is er nodig om je lezers te overtuigen? Of om ze te activeren? Je wilt dan in elk geval weten wat ze nu van het onderwerp vinden. Waar op het volgende rijtje zitten jouw lezers?

  1. de lezer is nog volledig onbekend met het onderwerp
  2. de lezer is vaag bekend met het onderwerp, maar weet er nog erg weinig van
  3. de lezer is goed bekend met het onderwerp, maar staat er afwijzend tegenover
  4. de lezer is goed bekend met het onderwerp en staat er neutraal tegenover
  5. de lezer is al positief over het onderwerp maar heeft nog wel bezwaren
  6. de lezer is al positief over het onderwerp en heeft geen bezwaren, maar is nog niet bereid tot actie
  7. de lezer is al positief over het onderwerp, heeft geen bezwaren en is bereid tot actie

Stap 4: kies je benadering

Heb je bepaald waar je lezers nu staan? Dan kun je bepalen wat er nodig is om de lezers daar te krijgen waar je ze hebben wilt! Als je je lezers wilt overtuigen of activeren dan heb je argumenten nodig. Welke? Daartoe probeer je dingen in kaart te brengen als: wat vinden je lezers belangrijk, waar zijn ze gevoelig voor, wat maakt ze blij, wat maakt ze bang? Kun je bijvoorbeeld beter een mooie bonus bij een bestelling aanbieden, of werkt het beter om te dreigen met een beperkte beschikbaarheid?

Cursus Commercieel schrijven
  • E-learning + praktijkdag + borgingpakket

  • Cursusdag: 10.00 – 16.00 uur

  • Feedback op jouw eigen teksten

  • Complete cursus: € 395 (ex btw)

  • Inclusief lunch en lesmaterialen

Cursus Commercieel schrijven
  • Zelfstudie: gemiddeld 6 uur

  • Direct starten

  • Voorbeelden, tips en trucs

  • € 78,50 (ex btw)

  • Inclusief eindtoets en certificaat

Het perspectief van de zender of de ontvanger

De meeste schrijvers schrijven vanuit hun eigen perspectief. Ze nemen zichzelf als uitgangspunt en bekijken het onderwerp als het ware door hun eigen bril. Dat is niet fout, maar het levert niet de beste teksten op.

Perspectief gaat over de manier waarop je naar het onderwerp kijkt. Er zijn veel perspectieven mogelijk. De twee bekendste perspectieven zijn het perspectief van de zender en het perspectief van de ontvanger. De meeste schrijvers schrijven dus vanuit het perspectief van de zender, vanuit zichzelf. Het werkt meestal beter om te schrijven vanuit het perspectief van de ontvanger, oftewel: je lezer.

Perspectief van de zender Perspectief van de ontvanger
Wij hebben uw brief ontvangen. U heeft ons een brief gestuurd over…
De medewerkers van SunX hebben jarenlange ervaring met zonschermen. U wilt uw zonnescherm aanschaffen bij een betrouwbare leverancier.
Wij vinden kwaliteit belangrijk! Met Mapps bent u verzekerd van kwaliteit!
Wij hebben uw order ontvangen en zullen deze vandaag nog verzenden. Morgen ontvangt u uw pakket.
Zakelijke schrijfstijl
  • Zelfstudie: gemiddeld 6 uur

  • Direct starten

  • Voorbeelden, tips en trucs

  • € 78,50 (ex btw)

  • Inclusief eindtoets en certificaat

Videotutorial

Zo werkt perspectief: een praktijkvoorbeeld

Cursus Foutloos Nederlands
  • E-learning + praktijkdag + borgingpakket

  • Cursusdag: 10.00 – 16.00 uur

  • Feedback op jouw eigen teksten

  • Complete cursus: € 395 (ex btw)

  • Inclusief lunch en lesmaterialen

Oefeningen

Test je kennis over doelgroepgericht schrijven

Vraag: wat moet je over je lezers weten om doelgroepgericht te schrijven?

 
 
 
 

Vraag: wat is niet een kenmerk van doelgroepgericht schrijven?

 
 
 
 

Vraag: welke zin is geschreven vanuit het perspectief van de ontvanger?

 
 
 
 

Vraag: welk perspectief past bij doelgroepgericht schrijven?

 
 
 
 

Vraag: waar let je op als je schrijft voor een gemengde doelgroep?

 
 
 
 

Vraag 1 van 5

Tips

Praktische tips van de schrijftrainers

  • Schrijf je voor een gemengde doelgroep? Dan kan het lastig zijn om het juiste niveau te bepalen. Advies: richt je op de lezers met laagste opleidings- of taalniveau. Dan weet je zeker dat alle lezers uit je doelgroep je tekst kunnen begrijpen. En maak je geen zorgen: lezers vinden het niet snel ‘te simpel’. Want je hoort regelmatig mensen klagen over ingewikkelde en slecht leesbare teksten, maar hoe vaak hoor je nou iemand klagen dat een tekst ‘te begrijpelijk’ is? Precies.

  • Ken je je doelgroep wel, maar vind je het lastig om je manier van schrijven af te stemmen op die doelgroep? Dan kun je werken met een ‘persona’: een persoon die model staat voor de doelgroep. Dat kan een bestaande lezer zijn uit de doelgroep, die je kent. Het mag ook een fictief persoon zijn, dat maakt niet uit. Stel je nu voor dat je je boodschap aan die persoon meedeelt. Hoe zou je het verwoorden? Neem dit als basis voor je tekst.

  • Meten is weten! Test af en toe het effect van je keuzes. Verdeel je doelgroep in segmenten en pas één aspect van je tekst aan. Geef bijvoorbeeld een andere argumentatie, meer of minder informatie of pas je schrijfstijl aan. Is er verschil in respons?

  • Zelfstudie: gemiddeld 6 uur

  • Direct starten

  • Voorbeelden, tips en trucs

  • € 78,50 (ex btw)

  • Inclusief eindtoets en certificaat