Afsluiting zakelijke mail of brief

Dit artikel delen met je netwerk?

Zo schrijf je een passend slot voor een zakelijke mail of brief

Een zakelijke mail of brief wil je correct en passend afsluiten. Wat zijn goede slotzinnen voor je zakelijke mail of zakelijke brief? Hoe activeer je je lezer?

Het slot van je zakelijke mail of brief is een belangrijk moment. Hier neem je afscheid van je lezer en dan wil je je doel met je tekst bereikt hebben. Hoe doe je dat? Hier in het Kenniscentrum Zakelijk schrijven vind je alles wat je nodig hebt. Heldere uitleg, video tutorials, handige standaardzinnen, oefenvragen en praktische tips.

Afsluiting zakelijke mail of brief

Uitleg: afsluiting zakelijke mail of brief

Je doel bereiken met je zakelijke mail of brief

Een zakelijke mail (of brief) schrijf je met een doel: je wilt iets bereiken bij je lezer(s). Effectief mailen helpt om je doel direct te bereiken, zonder heen en weer mailen. Een goede afsluiting begint dus met voor jezelf bepalen wat je doel is met je mail.

Informeren of activeren?

De twee meest voorkomende tekstdoelen zijn informeren en activeren. Als je een informerende mail schrijft dan wil je dat je lezer iets weet, na het lezen van jouw mail. Als je een activerende mail schrijft, dan wil je dat de lezer iets gaat doen na het lezen van jouw mail. Dat is een belangrijk verschil!

Waar gaat het mis?

Vaak zien we dat er veel heen en weer gemaild wordt. De boodschap komt niet goed aan, de lezer doet niet wat je vraagt. Herkenbaar? Het probleem zit bijna altijd in het tekstdoel en de mailafsluiting (of briefafsluiting). Voor effectieve communicatie is het belangrijk dat je in je slotzin duidelijk bent over wat je van de lezer verwacht. Moet de lezer iets doen? Schrijf dan een activerende mailafsluiting waarin je dat duidelijk aangeeft.

De lezer activeren

Een activerende mailafsluiting herhaalt samenvattend de gewenste actie. Veel lezers lezen haastig en daardoor slordig. De meeste aandacht geven ze aan het begin en het slot van je mail of brief. Daarom is het belangrijk dat daar duidelijk staat wat de bedoeling is. Wil je de lezer activeren, benoem die actie dan in de afsluiting van je mail of brief.

Zakelijke schrijfstijl
  • E-learning + praktijkdag + borgingpakket

  • Cursusdag: 10.00 – 16.00 uur

  • Feedback op jouw eigen teksten

  • Complete cursus: € 395 (ex btw)

  • Inclusief lunch en lesmaterialen

Stappenplan: zo sluit je je zakelijke mail of brief goed af

  1. Bepaal je tekstdoel: moet de lezer iets weten, vinden of doen?
  2. Maak het concreet: wát moet je lezer weten, vinden of doen?
  3. Herhaal dit tekstdoel samenvattend aan het einde van je mail of brief.
  4. Check: draagt de afsluiting bij aan het bereiken van je tekstdoel?

Een voorbeeld:

Norah werkt voor een middelgrote gemeente. Ze schrijft een brief aan een inwoner met een uitkering. Ze heeft aanvullende informatie van deze inwoner nodig.

  1. Norahs tekstdoel is activeren: de lezer moet iets doen.
  2. Concreet: de inwoner moet aanvullende informatie aanleveren.
  3. Norah vat dit samen: Wilt u mij de deze documenten per mail toesturen?
  4. Norah maakt het slot nog effectiever: Deze documenten zijn nodig om uw aanvraag te beoordelen; wilt u ze per mail naar mij toesturen?
Wat wil je bereiken? Wat is een effectieve afsluiting? Bijvoorbeeld
De lezer moet iets weten Schrijf een informerende afsluiting Bel me gerust als je nog vragen hebt.
De lezer moet iets vinden Schrijf een beïnvloedende afsluiting Hartelijk dank voor je begrip.
De lezer moet iets doen Schrijf een activerende afsluiting Graag ontvang ik voor 1 mei jouw feedback.
  • Zelfstudie: gemiddeld 6 uur

  • Direct starten

  • Voorbeelden, tips en trucs

  • € 78,50 (ex btw)

  • Inclusief eindtoets en certificaat

Videotutorial

Wat is er mis met deze klassieke afsluiting van de mail?

Cursus Foutloos Nederlands
  • E-learning + praktijkdag + borgingpakket

  • Cursusdag: 10.00 – 16.00 uur

  • Feedback op jouw eigen teksten

  • Complete cursus: € 395 (ex btw)

  • Inclusief lunch en lesmaterialen

Voorbeelden

Standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke mail of brief:

  • Heeft u nog vragen? Die beantwoord ik graag.

  • Ik help u graag, dus laat het me gerust weten als ik nog iets voor u kan doen.

  • Graag hoor ik of je aanwezig kunt zijn bij…

  • Volgende week zal ik telefonisch contact opnemen om…

  • Natuurlijk staan onze medewerkers klaar om uw eventuele vragen te beantwoorden.

  • Heeft u behoefte aan meer informatie, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

  • Hiermee ben je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en begrijp je ook waarom er helaas geen andere mogelijkheden zijn.

  • Wil je me voor 1 mei laten weten wat je nodig hebt?

  • Ik kijk uit naar je reactie!

Dit zie je:

De voorbeeldzinnen passen bij verschillende tekstdoelen. Sommige horen bij een informerende mail of brief. Andere slotzinnen zijn activerend of beïnvloedend. Het is belangrijk dat je een slotzin kiest die past bij het doel van je mail of brief.

Oefeningen

Test je kennis over de zakelijke mailafsluiting

Vraag: welke slotzinnen zijn activerend? Vink ze aan.

 
 
 
 
 

Vraag: welke slotzinnen zijn informerend? Vink ze aan.

 
 
 
 

Vraag: wat moet je níet doen in de afsluiting van je zakelijke mail of brief?

 
 
 

Vraag: mag je je mail afsluiten met ‘Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben’?

 
 
 
 

Vraag: wat is de meest gemaakte fout bij de afsluiting van een zakelijke mail of brief?

 
 
 
 

Vraag 1 van 5

Tips

Praktische tips van de schrijftrainers

  • Let op: in de afsluiting van je zakelijke mail of brief mag geen nieuwe informatie staan. Alle benodigde informatie staat in het middendeel. In het slot mag je samenvatten en herhaal je het tekstdoel: wat moet de lezer weten, vinden of doen?

  • Zorg dat de afsluiting van zakelijke mail of brief past bij de opening. Zowel inhoudelijk als qua toon. Dus: als je een mail formeel begint, zorg dan ook voor een formele afsluiting.

  • Wil je de lezer nog wat meer meegeven? Dan kun je aan je afsluiting een leuke uitsmijter toevoegen. Daarmee benadruk je bijvoorbeeld servicegerichtheid, klantvriendelijkheid of enthousiasme.

  • Wil je meer leren over hoe je een zakelijke mail of brief goed afsluit? Volg dan onze gratis e-learning!

  • Kosten zakelijke mails je (te) veel tijd? Bijvoorbeeld omdat je lang moet nadenken over de opbouw? Of over welke informatie je wel/niet moet opnemen in je mail? Of omdat je moeite hebt om de juiste toon te vinden voor je zakelijke mail? Volg dan de cursus Zakelijke mail en brief schrijven. Daarin komt dit allemaal aan bod. Na deze cursus kost mailen je veel minder tijd én schrijf je betere zakelijke mails of brieven! Je kunt de cursus volgen als e-learning voor € 78,50, of als groepscursus voor € 395 (ex btw).

  • Zelfstudie: gemiddeld 6 uur

  • Direct starten

  • Voorbeelden, tips en trucs

  • € 78,50 (ex btw)

  • Inclusief eindtoets en certificaat

Meer weten over de afsluiting van een zakelijke mail of brief?

We maakten een gratis e-learning over de mailafsluiting. Hierin leer je alles over activerende en informerende mailafsluitingen. Compleet met nog veel meer voorbeelden en standaardzinnen.