Afsluiting mail of zakelijke brief
Dit artikel delen met je netwerk?
Hoe sluit je je zakelijke mail (of brief) krachtig af en wat zijn de regels voor een correcte afsluiting?
Een goede afsluiting is meer dan een standaardgroet. Het is het laatste wat je lezer ziet, hier gaan de lezer en jij uit elkaar. Welke indruk laat je achter? De afsluiting bepaalt of je boodschap krachtig overkomt, vriendelijk aanvoelt of juist te afstandelijk blijft. Toch kiezen veel mensen zonder nadenken voor een standaardzin als ‘Ik hoor het graag’. Dat kan beter!
In dit artikel leer je:
hoe je de juiste toon vindt voor je mailafsluiting of briefafsluiting
hoe je met je afsluiting de lezer kunt activeren
hoe AI je helpt bij het formuleren van de juiste afsluiting
Meteen aan de slag met jouw zakelijke mails?
Bekijk de cursus Zakelijk schrijven met AI om te zien hoe je sneller, makkelijker én effectiever kunt mailen.
Veelgemaakte fouten
Er gaat veel mis bij de afsluiting van zakelijke mails en brieven. Dit zijn de meest voorkomende fouten:
Onvoldoende activerend: een mailafsluiting die niet aansluit bij de gewenste actie.
- Ik hoor het wel. → Wie moet actie ondernemen?
- Hopelijk is dit voldoende informatie. → Twijfelachtig en niet proactief.
Te formeel of afstandelijk: de toon van de afsluiting is niet passend
- Hoogachtend → Bijna niemand gebruikt dit nog in e-mails.
- In afwachting van uw reactie verblijf ik→ Ouderwets en omslachtig.
Gemiste kans: de mailafsluiting is het ideale moment voor een persoonlijke noot. Mis die kans niet.
- Stel gerust uw vragen, ik help u graag → Klinkt vriendelijk en servicegericht
- We maken er een onvergetelijk diner van! → Gelegenheid om kwaliteit of usp’s te benadrukken
Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben…
Wat is er mis met deze klassieke afsluiter? Schrijftrainer Carola legt het in deze video in 1 minuut uit:
De afsluiting moet passen bij je boodschap
Wat is de boodschap van je mail? Moet de lezer alleen maar iets weten, of moet de lezer ook iets doen? Verwacht je een (re)actie van je lezer? Maak dat duidelijk met je afsluiting. In je afsluiting herhaal je de actie die je van de lezer vraagt.
AI-tip
Zo helpt AI je om de juiste mailafsluiting te schrijven:
Toontuning: vraag AI om een afsluiting passend te maken bij je doelgroep
Alternatieven bedenken: vraag AI om een klantgerichte herschrijving van je afsluiting
Controle op vaagheid of passiviteit: AI herkent vage afsluitingen en kan ze scherper maken
Standaardzinnen
Met deze standaardzinnen sluit je je mail of brief passend af:
Slotzinnen voor informerende mails
(je geeft vooral informatie, zonder dat je per se een reactie verwacht)
Neutraal en professioneel
- Ik hoop dat dit je verder helpt. Laat het weten als je nog vragen hebt.
- Graag hoor ik het als je ergens tegenaan loopt.
- Ik vertrouw erop dat dit voldoende informatie is.
- Ik ben ervan overtuigd dat je hier goed mee vooruit kunt.
- Mocht je later nog vragen hebben, weet je me te vinden.
Vriendelijk en klantgericht
- Ik wens je veel succes met [onderwerp]!
- Fijn als je me laat weten of dit voor jou werkt.
- Dank voor je aandacht en succes met [onderwerp].
- Ik hoor het graag als ik je ergens anders mee kan helpen.
- Als je nog iets mist, laat het vooral weten.
Voor een positieve en betrokken indruk
- Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt voor je!
- Ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes!
- Fijn als je laat weten of alles duidelijk is.
- Ik kijk ernaar uit om te horen hoe dit bevalt.
- Veel succes met de volgende stappen!
Slotzinnen voor activerende mails
(je verwacht dat de lezer iets doet en/of reageert)
Om een reactie uit te lokken
- Laat me weten wat je hiervan vindt.
- Ik ben benieuwd naar je reactie!
- Zou je me willen laten weten of dit akkoord is?
- Hoor graag of dit voor jou werkt.
- Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.
Voor het maken van een afspraak
- Laten we een moment prikken. Welke dag schikt jou?
- Zullen we dit bespreken? Laat weten wanneer je tijd hebt.
- Ik plan graag een belafspraak in. Wat komt jou uit?
- Laten we even overleggen. Wanneer zou het jou uitkomen?
- Ik kijk uit naar ons gesprek en hoor graag wanneer je kunt.
Om urgentie toe te voegen
- Wil je dit uiterlijk [datum] laten weten? Dank je wel!
- Als je me vóór [datum] een seintje geeft, kunnen we het snel regelen.
- Graag ontvang ik je akkoord voor [deadline].
- Laat je weten of je akkoord bent? Dan kan ik het in gang zetten.
- Ik hoor het graag snel, zodat we verder kunnen!
Voor een klantvriendelijke afsluiting met actie
- Ik help je graag verder. Laat weten wat je nodig hebt!
- Ik sta voor je klaar om dit op te pakken. Laat maar weten!
- Ik kijk ernaar uit om met je aan de slag te gaan.
- Ik help je graag bij de volgende stap. Wanneer schikt het?
- Ik zorg ervoor dat alles geregeld wordt zodra ik jouw akkoord heb.
Slotzinnen voor speciale situaties
(afsluiten is lastig of je wilt net dat beetje extra bieden)
Iemand bedanken (voor hulp, informatie of samenwerking)
- Nogmaals dank voor je hulp. Ik waardeer het enorm!
- Ik stel je advies erg op prijs. Dank je wel!
- Dank voor je tijd en moeite. Ik weet het te waarderen.
- Fijn dat je de tijd nam om dit met me door te nemen. Dank!
- Bedankt voor de fijne samenwerking. Ik kijk uit naar een volgend project.
Om na slecht nieuws empathie te tonen
- Ik wens je veel succes met toekomstige mogelijkheden.
- Dank voor je interesse. Hopelijk kruisen onze wegen zich in de toekomst alsnog.
- Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je hoopte. Dank voor je begrip.
- Mocht ik je in de toekomst ergens anders mee kunnen helpen, laat het gerust weten.
- Ik wens je het beste en wellicht spreken we elkaar later nog eens.
Om beleefd aan te dringen met een reminder
- Ik wilde even checken of je hier al naar hebt kunnen kijken.
- Heb je al een update voor me? Ik hoor het graag.
- Ik weet dat het druk is, maar ik hoor het graag wanneer je hiernaar hebt kunnen kijken.
- Ik kijk uit naar je reactie en hoor graag of er al nieuws is.
Voor een klantvriendelijke afsluiting met actie
- Ik help je graag verder. Laat weten wat je nodig hebt!
- Ik sta voor je klaar om dit op te pakken. Laat maar weten!
- Ik kijk ernaar uit om met je aan de slag te gaan.
- Ik help je graag bij de volgende stap. Wanneer schikt het?
- Ik zorg ervoor dat alles geregeld wordt zodra ik jouw akkoord heb.
De volgende stap: sneller, slimmer en beter mailen
Wil je leren hoe je AI slim inzet om niet alleen je afsluiting, maar je hele zakelijke mails scherper en effectiever te maken?
Bekijk de cursus Zakelijk schrijven met AI en ontdek hoe je AI gebruikt als sparringpartner voor krachtige teksten.