Afsluiting mail of zakelijke brief

Dit artikel delen met je netwerk?

Hoe sluit je je zakelijke mail (of brief) krachtig af en wat zijn de regels voor een correcte afsluiting?

Een goede afsluiting is meer dan een standaardgroet. Het is het laatste wat je lezer ziet, hier gaan de lezer en jij uit elkaar. Welke indruk laat je achter? De afsluiting bepaalt of je boodschap krachtig overkomt, vriendelijk aanvoelt of juist te afstandelijk blijft. Toch kiezen veel mensen zonder nadenken voor een standaardzin als ‘Ik hoor het graag’. Dat kan beter!

In dit artikel leer je:

  • hoe je de juiste toon vindt voor je mailafsluiting of briefafsluiting

  • hoe je met je afsluiting de lezer kunt activeren

  • hoe AI je helpt bij het formuleren van de juiste afsluiting

Meteen aan de slag met jouw zakelijke mails?

Bekijk de cursus Zakelijk schrijven met AI om te zien hoe je sneller, makkelijker én effectiever kunt mailen.

Veelgemaakte fouten

Er gaat veel mis bij de afsluiting van zakelijke mails en brieven. Dit zijn de meest voorkomende fouten:

  • Onvoldoende activerend: een mailafsluiting die niet aansluit bij de gewenste actie.

    • Ik hoor het wel. → Wie moet actie ondernemen?
    • Hopelijk is dit voldoende informatie. → Twijfelachtig en niet proactief.
  • Te formeel of afstandelijk: de toon van de afsluiting is niet passend

    • Hoogachtend → Bijna niemand gebruikt dit nog in e-mails.
    • In afwachting van uw reactie verblijf ik→ Ouderwets en omslachtig.
  • Gemiste kans: de mailafsluiting is het ideale moment voor een persoonlijke noot. Mis die kans niet.

    • Stel gerust uw vragen, ik help u graag → Klinkt vriendelijk en servicegericht
    • We maken er een onvergetelijk diner van! → Gelegenheid om kwaliteit of usp’s te benadrukken

Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben…

Wat is er mis met deze klassieke afsluiter? Schrijftrainer Carola legt het in deze video in 1 minuut uit:

De afsluiting moet passen bij je boodschap

Wat is de boodschap van je mail? Moet de lezer alleen maar iets weten, of moet de lezer ook iets doen? Verwacht je een (re)actie van je lezer? Maak dat duidelijk met je afsluiting. In je afsluiting herhaal je de actie die je van de lezer vraagt.

AI-tip

Zo helpt AI je om de juiste mailafsluiting te schrijven:

  • Toontuning: vraag AI om een afsluiting passend te maken bij je doelgroep

  • Alternatieven bedenken: vraag AI om een klantgerichte herschrijving van je afsluiting

  • Controle op vaagheid of passiviteit: AI herkent vage afsluitingen en kan ze scherper maken

Standaardzinnen

Met deze standaardzinnen sluit je je mail of brief passend af:

Slotzinnen voor informerende mails

(je geeft vooral informatie, zonder dat je per se een reactie verwacht)

Slotzinnen voor activerende mails

(je verwacht dat de lezer iets doet en/of reageert)

Slotzinnen voor speciale situaties

(afsluiten is lastig of je wilt net dat beetje extra bieden)

De volgende stap: sneller, slimmer en beter mailen 

Wil je leren hoe je AI slim inzet om niet alleen je afsluiting, maar je hele zakelijke mails scherper en effectiever te maken?

Bekijk de cursus Zakelijk schrijven met AI en ontdek hoe je AI gebruikt als sparringpartner voor krachtige teksten.

Meest gekozen schrijfcursussen